De visie van Lukida

De wereld mooier maken door het basisonderwijs te verrijken

Lukida zet freelance vakspecialisten in op de basisschool en buitenschoolse opvang.
Zij geven les in hun eigen vakgebied en laten kinderen kennismaken met een nieuwe wereld.
Onze vakdocenten werken incidenteel of voor een lange periode als invaller.
Hierdoor worden leerlingen niet naar huis gestuurd als de school een tekort heeft aan leerkrachten.

lukida-picasso-opdracht-2

Verrijkende lessen voor leerlingen

Group of young artist girls having draw lesson at art studio.

Minder stress bij schoolteams

Barbara-Rink

Waardevolle dagen voor vakspecialisten

Het ontstaan van Lukida

Lukida is in 2017 opgericht door Jesse Dijksman. Hij werkte de afgelopen 25 jaar als jongerenwerker en vakdocent op de naschoolse opvang. Zijn ervaring met kinderen en jongeren inspireerde hem bij de oprichting van Lukida. “De wereld een beetje mooier maken” is zijn levensdoel.

Basisschooldirecteur Chris Grauw vertelde Jesse ooit over De Zoete Inval; een organisatie die kunstdocenten op basisscholen liet invallen. Jesse werd meteen enthousiast van dit idee en besloot het nieuw leven in te blazen. Met zijn netwerk in de kunstwereld en ervaring als vakdocent ging hij hiermee aan de slag.

In een paar jaar tijd groeide Lukida uit tot een begrip bij veel schoolbesturen. De organisatie begon op scholen in Amsterdam, maar inmiddels zijn onze vakspecialisten ook werkzaam in andere delen van Nederland. Basisschooldirecteuren vertellen elkaar over deze speciale dienstverlening en tegelijk groeit het aantal vakspecialisten dat via Lukida werkzaam is.

Eigenzinnig onderwijs

Onze vakdocenten nemen basisschoolleerlingen een dag mee in de wereld van hun eigen vakgebied. Tijdens de les leren de leerlingen iets nieuws over een vak waar ze anders niet snel mee in aanraking komen. Hierdoor krijgen ze de kans om verrassende aspecten van zichzelf te ontdekken. De kinderen leren door te doen en te ervaren. Dat staat bij Lukida centraal.

De vakdocenten van Lukida zijn bevlogen en bekwame deskundigen die zichzelf blijven ontwikkelen. We stimuleren hen te werken vanuit twee kernwaarden: kunstzinnige oriëntatie en het creatieve proces. Oriënteren, onderzoeken, vormgeven en evalueren vormen de basis van hun lesmethode.