creatieve basisschool onderwijs
Lukida
creatieve invaldocent
creatieve invaldocent

De Vierde Pijler van Lukida Onderwijs

Tot een maand geleden baseerden we ons beleid op drie pijlers. We willen de volgende doelen bereiken:

– Waardevolle lessen voor de leerlingen

– Minder stress voor basisschooldirecteuren

– Meer inkomsten voor kunstenaars

Maar we vertelden ook altijd over de vierde doelgroep waar we ons mee bezighouden: de meesters en juffen op de basisscholen.

Onderwijzers zijn nooit ziek, zeggen ze. Natuurlijk worden ze dat wel, maar ze gaan alsnog werken, met hoofdpijn, keelpijn, een snotneus en met andere fysieke klachten die nauwelijks onderdrukt worden door de maximaal toegestane hoeveelheid pijnstillers. Ze kunnen hun collega’s namelijk niet in de steek laten: de andere meesters en juffen die anders ook nog hún leerlingen erbij krijgen in de klas. Of de collega’s die parttime werken maar die dan tóch twee dagen extra komen, om de groep van de zieke collega over te nemen. De directeur die er stress van heeft als er geen invaller meer te vinden is, die boze ouders aan de telefoon krijgt als de kinderen naar huis gestuurd moeten worden. De gymleraar die een hele dag gaat oppassen op de klas, in plaats van dat hij bezig is met het geven van gymles.

Door al deze dingen wordt de werkdruk voor alle docenten nóg hoger, ligt er nog meer druk op ze en komen ze nog sneller in een burnout terecht.

Scholen die samenwerken met Lukida Onderwijs hebben een betere oplossing: ben je ziek, dan ga je naar huis en krijgen de leerlingen een waardevolle dag aangeboden door een ervaren vakdocent. Ben je twee dagen ziek? Dan neemt jouw collega op school de tweede dag jouw groep over en krijgen zijn leerlingen de invaldocent (anders worden ze ook maar jaloers).

Daarnaast gebruiken steeds meer scholen de werkdrukverlagende middelen om vakdocenten van Lukida in te zetten. Net als gymdocenten zijn docenten van Lukida erg goed in hun eigen vakgebied, zodat ze hoogwaardige lessen kunnen verzorgen. Daarmee zorgt de school ervoor dat de meesters en juffen niet alleen tijdens de gymles hun administratie kunnen bijwerken, maar ook tijdens de les beeldende vorming bijvoorbeeld. Extra tijd overdag om taken af te ronden, zodat dat niet tot de avond of het weekend blijft liggen: minder stress!

Op sommige scholen mogen de onderwijzers zelf een paar dagen per jaar uitkiezen die ze niet in hun klas hoeven door te brengen. Ze kiezen een vakdocent van Lukida Onderwijs uit die een dag les komt geven aan hun leerlingen. Misschien kiest een groep 8 docent voor een theaterdocent die zijn of haar leerlingen extra kan voorbereiden op de eindmusical. Of een kleuterjuf vraagt een dansdocent of yogadocent die de leerlingen kan helpen om hun overtollige energie te kanaliseren.

Dit zijn maar twee voorbeelden van wat we doen: bijna alles is mogelijk, als het maar redelijk is. Van de meesters en juffen horen we dat ze blij zijn dat bepaalde vakgebieden eindelijk door onze docenten aangeboden worden aan hun groep. Ze komen zelf niet aan alle vakken toe die in het kerndoelenoverzicht zijn opgenomen. En heel belangrijk: omdat we niet meer kosten dan een basisschooldocent, weten ze dat het de school niet te veel kost om ons in te zetten.

Lukida Onderwijs begeleidt en traint docenten zodat hun lessen steeds beter worden. We zorgen ervoor dat ze weten dat de leerlingen het lokaal moeten opruimen aan het eind van de dag: dan ziet het lokaal er netjes uit als de meester of juf de dag erna weer in het eigen lokaal komt. Maar we gaan er vanuit dat er nog meer dingen zijn die we kunnen verbeteren.

Ben je basisschooldocent en wil je ons helpen om onze diensten nog meer aan te laten sluiten op wat jullie prettig vinden? We zijn op zoek naar basisschooldocenten die onze klankbordgroep willen vormen. Vijf docenten van verschillende scholen die 1 keer per maand een uur langskomen (voor een vergoeding van 75 euro) om ons te helpen nadenken over hoe we jullie nog beter van dienst kunnen zijn. Als je daar interesse in hebt, neem dan contact met ons op.