Facturen en Financiën.

Goed nieuws PLUS uitleg over de vertraging in betalingen.

Goed nieuws:

alle klussen waar jullie voor gevraagd èn ingepland worden vanaf 1 mei, vallen onder het nieuwe tarief. Jullie mogen dus na 1 mei, voor klussen die na 1 mei worden ingepland, een hoger bedrag rekenen per gewerkte dag!

Nieuwe uitleg over betalings-vertragingen

Zoals jullie merkten bleef het de afgelopen maand nog steeds lastig om op tijd de facturen uit te betalen. Wij vinden dat ook vreselijk vervelend.

De reden hiervoor lag in het besluit van een medewerker van een van de schoolbesturen waar we heel erg veel mee samenwerken om alle uitbetalingen vanaf januari dit jaar stop te zetten totdat we een bepaalde administratieve opdracht hadden uitgevoerd. We hebben dat in ons vorige bericht niet genoemd: ik ging er vanuit dat in maart geregeld zou zijn. We hebben onze uiterste best gedaan om dat voor elkaar te krijgen, maar we zijn er helaas nog niet klaar mee: het is nogal complex en heeft de input van verschillende externe partijen nodig.

Een paar dagen geleden heb ik daarom toch weer contact gezocht met dat bestuur om te vertellen dat onze docenten ècht niet zo lang op hun geld kunnen wachten. Gisteren heb ik van de directeur van dat schoolbestuur te horen gekregen dat alle openstaande facturen (ruim 40.000 euro in totaal) op ’betaalbaar’ zijn gezet. Alleen is hun financiële administratie op vakantie tot 7 mei.

We krijgen vandaag en morgen ook nog van andere schoolbesturen betalingen binnen, maar niet genoeg om de achterstand snel in te lopen. Ooit hebben vrienden en bekenden van me wat van hun spaargeld geïnvesteerd in Lukida. Ze hebben de afgelopen weken aangegeven dat weer te willen doen. Ik heb ze zojuist gevraagd dat de komende twee weken over te maken, zodat ik extra veel achterstallige facturen uit kan betalen.

Mijn oprechte excuses voor deze vertraging in betaling. Zoals ik ook eerder aangaf weet ik hoe het voelt om niet op tijd uitbetaald te worden en om daar steeds weer om te moeten vragen: ik heb jaren lang in die situatie gezeten.

Dus: de week van 7 mei gaat er een groot deel van de openstaande facturen betaald worden, de oudste facturen het eerst uiteraard. De week ervoor probeer ik er ook zoveel mogelijk op te pakken met het geld van de investeringen. De maanden erna blijven we hard werken om de mogelijkheden van Lukida om snel uit te betalen te vergroten. Jullie verdienen dat.

Vriendelijke groet, dank voor al jullie inspanningen en geduld, nogmaals excuses voor de vertraging in de betalingen.

Jesse Dijksman

Eerdere tekst:

De afgelopen maanden werd het steeds lastiger om de facturen op tijd te betalen. Dit kwam vooral omdat we vaak erg lang op de betaling van de scholen moesten wachten: ook ging daar vaak iets mis met verdwenen facturen of facturen die op een verkeerde manier waren overgemaakt. We waren daar veel tijd aan kwijt. Dit zorgde ervoor dat we steeds langer moesten wachten tot we jullie konden betalen. En daar balen we van, zeker ook omdat we erg goed weten hoe irritant het is als je lang op je facturen moet wachten of er herinneringen voor moet sturen: bijna ons hele team is jaren lang freelance docent geweest.

We zijn de afgelopen maanden bezig geweest met een structurele oplossing voor dit probleem. Dat is uiteindelijk dit geworden (nadat we heel erg veel alternatieven hebben onderzocht):

-we gaan de facturen sturen via Moneybird en de incasso laten doen door Payt. Via Payt kunnen we bij New10 komen, een partij (deel van de ABN Amro bank) die er voor zorgt dat we geld kunnen lenen op basis van de facturen die open staan. Als er dus 50.000 euro aan facturen open staat, kunnen we tegen een relatief laag rentepercentage geld lenen om iedereen gewoon binnen de dertig dagen uit te betalen. Hier moeten we nog flink wat tijdrovende dingen voor doen: overeenkomsten laten opstellen door de jurist voor docenten en scholen bijvoorbeeld. Hier zijn we al maanden mee bezig: goede overeenkomsten opstellen houdt in dat we heel erg veel moeten heen en weer bellen en mailen. Volgens mij gaan we ze deze week eindelijk afronden!

Voor de korte termijn: we hebben de schoolbesturen gebeld en twee dingen gevraagd:

-kunnen we voortaan alle facturen naar de schoolbesturen sturen in plaats van naar de scholen om alles sneller te laten gaan

-kunnen we een betalingstermijn van 14 dagen afspreken in plaats van 30 (na ontvangst van de factuur).

We hebben van een paar schoolbesturen op beide vragen al een JA mogen horen. Het geld komt dus nu al sneller binnen!

Tenslotte gaan we op zoek naar investeerders die ons concept waardevol vinden. Dus geen mensen die keihard voor een hoge dividenduitkering gaan, maar die All Profit begrijpen. Als we op die manier wat extra budget krijgen, kunnen we nog wat makkelijker de facturen snel uitbetalen (en hoeven we geen rente te betalen). Hoe veel we hiermee binnen halen en hoe snel dat gebeurt hangt van veel voorwaarden af.

Er volgen wat veranderingen de komende tijd: we proberen Lukida Onderwijs steeds beter te laten functioneren. Niemand in ons team heeft ooit uit het niets een bedrijf opgezet, en we merken dat dat behoorlijk gecompliceerd is. We zijn organisaties en bedrijven om ons heen aan het verzamelen die ons kunnen helpen met het verbeteren van alles wat we doen. En als jullie nog tips of opmerkingen hebben, (of als jullie investeerders kennen) horen we het graag!

Overigens willen we jullie 1 ding verzoeken. Willen jullie allemaal de facturen op een duidelijke manier vormgeven en altijd de juiste dagen erop zetten en de correcte scholen vermelden? Het kost ons extra veel tijd als daar dingen niet op kloppen: en dan kunnen we weer niet achter de scholen aan gaan.

Jullie kunnen hiervoor gebruik maken van Getgekko (gratis) of Moneybird (gratis). Als je dat niet wilt, prima, maar zorg er dan voor dat je factuur er helder uitziet.

Dank voor jullie geduld en inzet!

Vriendelijke groet namens het hele team,

Jesse Dijksman

ps: binnenkort kan je hogere bedragen factureren: we gaan jullie tarieven 4,5% verhogen. Later volgt daar meer informatie over!