Directie: Herman van Tongeren
Vrijeschool
Schoolbestuur: Stichting Vrijescholen Ithaka
Locatie: De Rudolf Steiner heeft TWEE locaties.
Adres: Engelandlaan 2, 2034 NA Haarlem, Link Google Maps
Adres: Aziëweg 20 (tomtom-adres: Spijkerboorpad 4) 2037 XZ Haarlem, Link Google Maps
Telefoonnummer: 023 54 03 395
Website: http://www.rsschool.nl/

Schooltijden:
Kleuters: ma t/m vrij tot 13:00 uur
Klas 1: ma/di/woe/vrij tot 13:00 uur, donderdag tot 14:50 uur
Klas 2: ma/woe/vrij tot 13:00 uur, di/do tot 14:50 uur
Klas 3 t/m 6: ma/di/do/vrij tot 14:50 uur, woensdag tot 13:00 uur.

Over de school:
De Rudolf Steinerschool is een vrije school in Haarlem. Ze hebben ongeveer 370 leerlingen verdeeld over twee locaties: Engelandlaan 2 en Aziëweg 20.Er is sprake van een kleuterafdeling (zes groepen 1 en 2) en dubbele klassen 1 tot en met 5 (groep 3 tot en met 7) en één 6e klas (groep 8).

Op de Rudolf Steinerschool kun je als peuter binnenstappen en als pre-puber de school weer verlaten. Voor de allerkleinsten hebben ze een peutergroep, de Vlinderboom. Van daaruit kunnen ze doorgroeien naar de kleuterschool en uiteindelijk de basisschool. Allemaal op basis van dezelfde gedachte: als je enthousiast bent, leer je meer.

De leerlingen komen uit verschillende gemeenten in de omgeving. Het merendeel is afkomstig uit Heemstede, Haarlem Centrum, Schalkwijk, Bloemendaal, Overveen, Hoofddorp, Zandvoort en Vogelenzang.

Schooldag:
In het vrijeschoolonderwijs praten we nog over klassen. We beginnen te tellen na de kleutertijd. Elke schooldag begint met periodeonderwijs. In periodes van drie tot vier weken wordt aandacht besteed aan één hoofdvak. De eerste jaren zijn dat taal, rekenen en heemkunde. Vanaf klas 4 (groep 6) wordt aardrijkskunde en dierkunde gegeven, vanaf klas 5 plantkunde en geschiedenis en in klas 6 komen daar meetkunde, natuurkunde en mineralogie bij.

Per dag is er minimaal één oefenuur voor taal, lezen en rekenen. Naast Nederlands leren de kinderen basiskennis van het Engels en één andere vreemde taal. Later op de dag, als de concentratie afneemt, storten de leerlingen zich op houtbewerken, schilderen, muziek, drama, gymnastiek, tuinbouw en euritmie.