‘Als ik maar een klik heb met de school,’ zegt M. Hij heeft ooit de pabo gedaan, jaren les gegeven maar hij is zijn enthousiasme voor het lesgeven kwijtgeraakt door de randvoorwaarden bij het onderwijs. Toch blijft het knagen bij hem, blijft hij de leerlingen missen.

Ik benadruk dat hij zelf kan bepalen op welke school hij een project gaat doen, en dat hij ook zelf zijn programma’s kan bepalen.

‘Zal ik drie scholen benaderen en vertellen waar jij graag in zou willen lesgeven? En misschien kan je het combineren met elementen uit het reguliere programma, zoals bij regulier+ gebeurt.’

Hij lacht. ‘Dát is precies wat ik wil,’ zegt hij.’Ik weet natuurlijk hoe al die vakken gegeven worden. Kan ik het makkelijk in mijn eigen programma verwerken.’

Ik besluit om contact te zoeken bij een paar scholen in zijn buurt, om te kijken welke directeur een plek heeft voor iemand die dolgraag aan de slag wilt met de bovenbouw, maar die dat wel wilt doen onder zijn eigen voorwaarden. Beetje eigenwijs, dat klopt, maar de leukste directeuren die ik tegenkom, zijn ook best eigenwijs. Dus ik vind vast wel iemand met wie het klikt.

En dan kan deze meester fijn terugstromen naar het basisonderwijs.

Creatieve Invaldocenten Nederland